Weert Positief Gezond belang van bewegen

Starten met sporten is in de meeste gevallen ook starten met een actievere leefstijl. Een gezond besluit natuurlijk, maar hoeveel bewegen is nou genoeg? Hoe zorg je ervoor dat je de juiste activiteiten doet? Hoe blijf je het volhouden tot het een onderdeel van je leefstijl is. Want alleen zo blijf je ook duurzaam van de voordelen genieten, en die zijn er veel.


Schijf van 3

Waarom is bewegen belangrijk?

Je hoeft echt niet als een Olympisch atleet door het leven te gaan om baat te hebben bij lichaamsbeweging. Als je geregeld een flinke wandeling maakt, fietst of aan fitness doet, zijn 30 minuten per dag genoeg om je hart en longen beter te laten functioneren. Kinderen moeten minstens zestig minuten per dag bewegen. Ook minder uitgesproken sportieve vormen van lichaamsbeweging, zoals gewoon wandelen en werken in de tuin, zijn goed voor de gezondheid. Kortom: regelmatige lichaamsbeweging heeft veel voordelen! Wat zijn zoal de voordelen?

Je gaat je beter voelen, je gaat er beter uitzien, je gaat beter functioneren EN je wordt gezonder!

Verder zorgt regelmatig bewegen voor:

  • Meer energie
  • Een beter zelfbeeld
  • Vermindering van stress en spanningen
  • Een groter uithoudingsvermogen
  • Vermindering van angstgevoelens en neerslachtigheid
  • Gemakkelijker in slaap vallen en beter slapen
  • Met anderen mensen in contact komen en iets samen doen
  • Nieuwe kennissen en vrienden
  • Sterkere spieren
  • Verbranding van calorieën en afvallen
  • Een gezonder lichaamsgewicht
  • Helpt tegen vreetbuien
  • Ontwikkeling van spierkwaliteit, waardoor het lichaam ook meer calorieën gaat verbranden
  • Hogere productiviteit op het werk
  • Dat je zwaardere lichamelijke activiteiten beter aankunt
  • Vergroting van je fysieke uithoudingsvermogen
  • Een betere lichaamshouding
  • Betere coördinatievermogen
  • Het voorkomen van botontkalking (osteoporose)
  • Vermindering van het risico op hart- en vaatziekten en diabetes
  • Een verlaagde kans op hoge bloeddruk en hoog cholesterol
  • Stabilisering van het bloedsuikergehalte van diabetici
  • Verlichten van pijn bij artrose
  • Betere geestelijke gezondheid. Uit onderzoek is gebleken dat bij niet al te zware depressies lichaamsbeweging even effectief is als medicijnen
  • Het afremmen van het geestelijke verouderingsproces
  • Bescherming tegen de ziekte van Alzheimer
Leefstijl switch

Download de Leefstijlscan

De Leefstijlscan analyseert welke aspecten in je leefstijl je gezondheid schaden. Kies je een van deze thema’s om je leefstijl te verbeteren, dan adviseren wij om je streven daarin klein te maken, zo klein dat je er zeker van bent dat je die SWITCH ook kan maken.

De 2 video dossiers geven inzicht in het wat, waarom en hoe van de thema’s. De adviezen zijn afgestemd op de nationale en internationale richtlijnen voor gezond bewegen en gezonde voeding.


Wil je er meer werk van maken en aan de slag met het Leefstijl SWITCH programma, maak dan GRATIS een persoonlijke account aan op onze partner pagina van Leefstijlclub.nl. Je kan dan de Leefstijlscan online invullen, jouw persoonlijke SWITCH activeren en gebruik maken van een persoonlijk werkboek voor optimale implementatie.

Wil je ondersteund of begeleid worden, ook dat kan, de Beweegmakelaar of de Leefstijlcoach kan je toelichting geven wat de mogelijkheden zijn.

Weert Positief Gezond submenu